vrijdag 25 januari 2013

Oen!

Vandaag ontving ik het aanslagbiljet waterschapsbelasting. De watersysteemheffing is 79,33 en de zuiveringsheffing voor 1 persoon 56,56. Totaal dus 135,89. Ik heb een vaste lasten spaarpotje, dus de rekening is geen enkel probleem. Ik maak het geld dus direct over.

Maak ik toch een vergissing en toets bij het bedrag 185,89 in. Ik zag het pas toen de overschrijving al was verwerkt. Volgens mij kan ik die betaling niet terugdraaien. Ik hoop maar dat de gemeente het controleert en het teveel van 50,- zelf terugstort en anders moet ik er achteraan en brieven gaan schrijven of telefoontjes gaan plegen. Ik wacht het eerst maar eens 2 weken af.

Mijn moeder had laatst ook zoiets. Er kwam een aanzienlijk bedrag vrij dat ze tijdelijk wilde overboeken naar een rekening die ze verder weinig gebruikt. Ze maakte een fout met het rekeningnummer en was zomaar ineens een schrikbarend hoog bedrag met 4 nullen kwijt. Het gebeurde op een vrijdag en de bank gaf aan dat ze niets kon doen behalve de eigenaar van het rekeningnummer vragen om het bedrag terug te storten. Gelukkig bleek het rekeningnummer een oud nummer van haarzelf geweest te zijn (daar kwam ook de fout vandaan) dat dus nu waarschijnlijk van de bank zelf was en maandag was het geld weer terug. Maar ze had toch maar mooi het hele weekend in de piepzak gezeten.

Hebben jullie wel eens zo'n fout gemaakt? En hoe liep het af?

8 opmerkingen:

  1. Nee, gelukkig niet. Wel eens dat een instantie geld over zou maken en dat naar een verkeerd rekeningnummer had gedaan. Eigen schuld riepen ze meteen, u zult het wel fout hebben doorgegeven. Het bleek dat ik het nummer wel goed door had gegeven maar ik moest toch wachten of degene die het ten onrechte ontvangen had het terug zou storten, anders kreeg ik niets. Gelukkig werd het teruggestort:)

    Kun je niet even bellen naar het waterschap en het uitleggen? Dan kijken ze er eerder naar dan wanneer jij afwacht tot ze het zelf zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens de bank gebeld, en ik geloof wel dat zij het toen konden terugstorten. Maar ik weet het niet zeker.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan het storneren( misschien schrijf ik het niet goed) Je moet daar even voor naar je bank en dan heb je het bedrag gelijk weer trug en kun je het juiste bedrag overmaken. Dit kan tot 30 dagen na betaling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Storneren kan alleen voor overschrijvingen die automatisch gaan. Het waterschap heeft wel een ijzeren geheugen, werkt dacht ik via Digid. Je krijgt het ooit verrekend

      Verwijderen
  4. Volgens mij kun je iedere betaalopdracht laten storneren. De keren dat ik een storno heb laten uitvoeren (weet niet of dat bij automatische overschrijving ging of normale boeking) gewoon naar bankkantoor gegaan.
    Niet laten afpoeieren door baliejuffrouw (weten het vaak niet en/of mogen het niet) en desnoods naar leidinggevende vragen. En anders even met Waterschap bellen maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet juist wat je schrijft. Je kunt alleen storneren bij automatische incasso's.
      Je moet gewoon even bellen met het waterschap over een aantal dagen als je betaling verwerkt is in hun systeem.

      Verwijderen
  5. Gewone betalingen kun je niet storneren of terugdraaien. Dat kon bij mijn moeder met haar 50.000 (!) euro ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel eens gebeurd, met een bedrag naar mijn ouders. Ik had geld geleend en had twee nummers omgdraaid. Toen ik op verzenden drukte, zag ik de fout, maar dat was te laat, geld was al weg.

    Ik de bank gebeld, maar die konden niets doen. Het was op een vrijdag dus ook in spanning gezeten. Op maandag stond het weer op mijn rekening, het rekeningnummer bestond niet. Phoe, zucht van verlichting.
    Sinds die tijd controleer ik alle betalingen drie keer.

    Storneren kan alleen bij incasso's niet bij periodieke overschrijvingen en gewone overboekingen omdat je die zelf overschrijft en anderen die niet van je rekening halen.

    BeantwoordenVerwijderen