woensdag 16 januari 2013

Auto onderhoud

Mijn voituurtje staat bij de garage. Bij de dealer-garage zelfs. Ik heb een klein japans autootje uit 2002 met ruim 150.000 km op de teller. Hij kostte me ruim 4 jaar geleden 5.000 euro. Het is een heerlijk autootje en ik hoop dat hij het nog lang doet. Des te mooier wordt namelijk zijn opvolger. Daarom investeer ik in goed onderhoud bij de dealer.

Ik zet sinds ruim een jaar elke maand 150,- opzij op een aparte rekening. Voor het autootje. En ook wel voor andere dingen, want afgelopen jaar is er met dat potje ook een stofzuiger, combi oven-magnetron en een laptop vervangen. Maar eigenlijk is het vooral een auto-spaarpotje. Voor het onderhoud en reparaties en in de toekomst vervanging. Hoe minder ik kwijt ben aan onderhoud, hoe meer er op de rekening komt te staan voor een nieuwe (tweedehands) auto.

Zojuist belde de dealer-garage. Er moest hier en daar wat vloeistof bij. Welke ben ik vergeten. Ik heb daar geen grote interesse voor. Maar ook de aandrijfashoezen lopen op het eindje en zijn bijna kapot. En de remschoenen aan de achterkant moeten vervangen. Remschoenen....? Nog nooit van gehoord.

Wat me meer interesseert is de rekening. En die is alles bij elkaar, inclusief kleine beurt en APK 748,- euro. Vorig jaar was ik inclusief een grote beurt 800,- euro kwijt. Best flinke bedragen. Maar voor de rest kost het autootje niet veel aan wegenbelasting en verzekering en rijdt hij zuinig. Dus ik vind de kosten wel te overzien. Nu heb ik dit jaar ook de wegenwacht een nieuwe accu in mijn auto laten zetten en dat kostte 122,-. Dus totaal zijn de onderhoudkosten dit jaar 870,-

Mijn spaarpotje voor de auto daalt nu flink. Na afboeking van deze kosten staat er nog maar 970,- op de rekening. Dat is niet genoeg voor vervanging. Ik hoop dus dat het autootje nog een paar jaar meegaat. En dat ik een bedrag tussen de 2500 en 5000 euro heb kunnen sparen voor een nieuw tweedehandsje tegen de tijd dat ik mijn huidige voituurtje naar het autokerkhof breng. Want ik ga hem helemaal oprijden. Dat is volgens mij het voordeligst.

Misschien moet ik de maandelijkse storting wel ophogen naar 200,-. Zeker als het potje ook nodig is voor andere grote vervanginsaankopen (wasmachine etc). Ik ga de komende maanden goed in de gaten houden hoeveel ik maandelijks overhoud voor mijn pensioenpotje en ga dan overwegen of ik wat meer naar het auto-potje toeschuif.

2 opmerkingen:

  1. Ik vindt de aanschaf ook behoorlijk ik rij al 7 jaar in een franse voiture en die koste mij 4000 euro en is uit 2000. Dan zijn de kosten erg hoog maar ja dealer daar betaal je voor(zoek een mannetje die voor half geld onderhoud doet :). En als je niet veel rijd hoef je ook niet ieder jaar kleine/grote beurt je betaald veel voor wat niet nodig is en bv accu hier bij grote automatrialen zaak 60 euro A-merk dus dat loont ook.Remschoenen zijn remblokken voor je achterwielen en daar zitten trommelremmen en daarin zitten remschoenen en voor zijn het blokken bij de remscheijven :) Oh en zo kleine jappentje gaat wel 20 jaar mee hoor dus kun je nog wel even :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rij ook in een oud autootje. In 2012 aan APK + onderhoud in totaal €390,- uitgegeven.
    Ieder jaar de keuze tussen NOG een reparatie of NOG een jaartje door rijden... Ieder jaar lastig.

    BeantwoordenVerwijderen